ترموستات دستگاه هواساز :

آیا احساس گرمای شدید می کنید؟ پس احتمالا نیاز به خنک شدن دارید. احساس سرما می کنید؟ پس نیاز به گرم شدن دارید. بدن انسان ساختار بسیار پیچیده و در عین حال هوشمندانه ای دارد. تنظیم دمای بدن همواره به گونه ای صورت می گیرد که دمای آن در محدوده 37 درجه باقی بماند. البته متاسفانه این موضوع برای باقی جهان صادق نیست. لذا اگر بخواهیم دمای خانه یا محل کار خود را روی مقدار تقریبا” ثابتی نگه داریم نیاز داریم که دستگاه هواساز خود را به شکل متناوب خاموش یا روشن کنیم … یا به شکل جایگزین از ابزاری به نام ترموستات دستگاه هواساز استفاده کنیم ! اما ترموستات چیست و چگونه عمل می کند.

در ایران شناخته شده ترین ترموستات اتاقی جهت استفاده انواع فن کویل ، داکت اسپلیت ، پکیج و سیستم های گرمایش از کف ، ترموستات هانیول است.

احتمالا” مایل به بازدید از محصولات زیر می باشید :

ترموستات هانیول T6861
ترموستات TF428
ترموستات T6373
ترموستات Tf228

ترموستات دستگاه هواساز چیست و چگونه عمل می کند؟

ممکن است هم اکنون یک دستگاه کنترل دمای روی دیوار شما نصب شده باشد که همچنین دارای خطوط درجه روی آن باشد. باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این وسیله ترمومتر نیست، بلکه ترموستات است. کلمه ای نسبتا” جدید که ریشه از یک کلمه یونانی دارد ( به مقاله ترموستات چیست رجوع شود. ). از ریشه کلمه می توان متوجه شد که گرما را ثابت نگه می دارد ( هر چند از نظر علمی اشتباه است و واژه صحیح دما است. ) زمانی که خانه یا اتاق سرد شده است ترموستات ، دستگاه هواساز را روشن کرده و شروع به گرمایش می کند. هنگامی که دمای اتاق به مقدار تنظیم شده رسید دوباره آن را خاموش می کند.

ترموستات چگونه کار می کند ؟

ترموستات هواساز چگونه کار می کند ؟ اکثر چیز ها هنگامی که گرم می شوند، بزرگ تر می شوند و همینطور هنگامی که سرد می شوند کوچک می شوند. ( آب استثناء است که هم در اثر گرم شدن و هم یخ زدن دچار انبساط می شود. ) ترموستات مکانیکی از این قاعده به منظور قطع و وصل مدار الکتریکی دستگاه گرمایش یا سرمایش استفاده می کند.

انواع ترموستات مکانیکی :

ترموستات بی متالیک :

این نوع ترموستات یکی از قدیمی ترین انواع ترموستات است که در آن دو فلز غیر همسان به یکدیگر جوش داده شده اند. در این حالت در واکنش به گرما هر کدام از فلزا ها به یک اندازه منبسط شده لذا سبب خم شدن نوار می گردند. به تصویر زیر نگاه کنید:

نحوه عملکرد ترموستات مکانیکی
1 )  درجه های بیرونی به شما اجازه تنظیم دمای مورد نظر را می دهند.

2 ) درجه تنظیم دما توسط یک مدار به نوار بی متال متصل شده است که جریان را بوسیله خم شدن کم و زیاد قطع و وصل می کند.

3 ) نوار بی متال از اتصال ( جوشی ) دو فلز برنج ( آبی ) و آهن ( قرمز ) تشکیل شده است.

4 ) در اثر افزایش دما آهن کم تر از برنج دچار انبساط شده لذا باعث پدید آمدن انحنا در میله می شود، لذا در اثر گرما مدار قطع شده و هنگامی که دما سرد شد میله صاف شده جریان وصل می گردد.

ترموستات سیلندر گازی :

مشکلی که در ترموستات های بی متالیک وجود دارد این است که زمان زیادی برای گرم یا سرد شدن آن ها نیاز است. مدل جایگزین استفاده از دو دیسک روی هم و یک بلوز ( bellows ) پر شده از گاز درون آن است. این دیسک ها دارای سطح بزرگ هستند که سبب می شود واکنش نسبت به گرمایش بیشتری داشته باشند. هنگامی که دمای اتاق بالا می رود گاز درون بلوز منبسط شده و باعث جدا شدن دیسک ها از یکدیگر می شوند. دیسک داخلی به یک میکرو سوئیچ فشار آورده و جریان را قطع می کند. همین منوال در ترموستات دستگاه هواساز هنگام سرد شدن نیز به شکل برعکس صورت گرفته و سبب روشن شدن دستگاه می گردد.

ترموستات نشان داده شده در تصویر فوق از نوع ترموستات آنالوگ هانیول بوده و همانطور که مشخص است عملکرد آن مکانیکی است. نمایندگی هانیول در ایران عرضه کننده اصلی محصولات هانیول در ایران آماده دریافت هرگونه سفارش عمده ، پروژه ای و تکی بوده و این اطمینان را به شما می دهد محصول تهیه شده اصل و به همراه گارانتی تحویل داده می شود.

ترموستات وکس :

تا به اینجا متوجه شدیم که ترموستات مکانیکی از دسته ترموستات دستگاه هواساز است که با استفاده از تغییر سایز در اندازه یا شکل سبب قطع و وصل جریان می شود. ترموستات بی متالیک با انبساط فلز تغییر شکل داده حال آنکه ترموستات گازی با انبساط گاز سبب سوئیچ در جریان می گردد. اما ترموستات وکس پا را از این فراتر گذاشته و در آن حالت ماده از گاز به مایع تغییر می کند. این نوع ترموستات که یکی از مثال های فراگیر آن شیر ترموستاتیک رادیاتور است در منازل به وفور مشاهده می شود. علاوه بر این در موتور ماشین و دوش ترکیب کننده نیز یافت می شود. این نوع ترموستات از مقداری وکس در یک محفظه مهر و موم شده استفاده می کند. با افزایش دمای محیط این وکس ذوب شده و از حالت جامد به مایع تغییر شکل می دهد. در اثر این تغییر حجم سیال افزایش یافته و میله قرار گرفته درون آن را با بالا هل می دهد که متعاقبا” سبب عملکرد سوئیچ بالای آن می شود. سیستم خنک کننده ماشین و سیستم ترکیب آب سرد و گرم درون دوش آب ( جهت جلوگیری از بالا رفتن دما و پختن بدن شما مانند مرغ آب پز! ) و همچنین شیر ترموستاتیک از نمونه بارز ترموستات وکس است. این نوع ترموستات بسیار قابل اتکا و دارای طول عمر بالا به خصوص در وسایل نقلیه است. در شکل زیر نحوه عملکرد ترموستات وکس نشان داده شده است.

اگر این مقاله را مفید یافتید خوشحال می شویم با ذکر منبع آن را در شبکه اجتماعی ، سایت یا وبلاگ خود انتشار دهید. گروه تولید محتوای هانیول