فن کویل چیست بنر

واحد فن کویل چیست ؟ – FCU – Fan Coil Unit :

فن کویل یک سیستم ساده شامل مبدل حرارتی ( سرمایش یا گرمایش ) کویل ( coil ) به همراه فن می باشد. فن کویل بخشی از سیستم HVAC مجتمع های اقامتی ، تجاری و یا صنعتی است. غالبا” فن کویل هوای تازه را بوسیله داکت به فضای مدنظر یا فضاهای چندگانه هدایت کرده و وظیفه آن تهویه مطبوع فضای مذکور می باشد. کنترل فن کویل بوسیله کلید قطع و وصل دستی یا ترموستات صورت می پذیرد که وظیفه آن تنظیم دمای محیط بوسیله کنترل آب ورودی به فن کویل آن هم توسط شیر فن کویل موتوری یا کنترل سرعت فن است.

به دلیل سادگی و انعطاف پذیری سیستم های فن کویل ، معمولا ” استفاده از فن کویل به صرفه تر از سایر سیستم های هواساز دیگر مانند سیستم های 100% هوای تازه VAV. یا کولر های گازی پر مصرف است. همچنین انواع مختلف فن کویل مانند افقی ( فن کویل سقفی ) و عمودی ( فن کویل زمینی ) جهت استفاده های گوناگون موجود است.

توان سرمایش یا گرمایش یک واحد فن کویل را می توان با اندازه گیری دمای هوای ورودی و دمای هوای خروجی به همراه حجم هوای عبوری اندازه گیری کرد.

انواع فن کویل :

واحد های فن کویل از لحاظ طراحی به دو دسته تقسیم می شوند : دسته اول فن کویل با هوای دمش نام دارد و دسته دوم فن کویل با کشش هوا است. همانطور که از نام آن پیداست دسته اول دارای فن پیش از کویل حرارتی بوده و هوای تازه ( یا برگشتی ) را به درون کویل پرتاب می کند و در دسته دوم فن پس از کویل قرار گرفته و هوای تهیه شده را از سمت کویل به سمت خود می کشد. دسته دوم از لحاظ گرمایشی بهتر عمل می کنند، هرچند از لحاظ هزینه گرانتر هستند چرا که نیازمند شاسی جهت نصب فن می باشند. این در حالی است که در دسته اول “فن کویل دمشی” نیازی به شاسی نیست.
واحد فن کویل می تواند به شکل پنهان یا نمایان درون اتاق قرار داده شود.
فن کویل نمایان می تواند به شکل فن کویل دیواری ، فن کویل ایستاده – زمینی و یا فن کویل سقفی باشد که غالبا” به همراه دریچه هوا دیفیوزر diffuser و دریچه برگشت هوا به منظور پخش هرچه بیشتر هوا مورد استفاده قرار می گیرد. نوع دیگر را نیز می توان در اماکن از پیش تعبیه شده در دیوار ، سقف کاذب و یا دیوار کاذب قرار داد و هوا را بوسیله داکت منتقل کرد.


لیست دریچه توزیع هوا

عملکرد فن کویل چگونه است ؟

معمولا” آب سرد یا گرم ( به ترتیب جهت سرمایش و گرمایش ) توسط منبع تغذیه مرکزی درون کویل جریان پیدا می کند. مدل های قدیمی فن کویل دارای ترموستات داخلی بوده که کنترل دمای خانه را نیز توسط همان کنترل می کردند. اما امروزه در ساختمان های مدرن و تازه ساخت کنترل توسط ترموستات دیجیتال قرار گرفته در فضای اتاق ها و یا حتی بوسیله سیستم های BEMS ) Building Energy Management System ) از راه دور بوسیله سیستم مرکزی کامپیوتری کنترل می شود.
آب گرم یا سرد فن کویل توسط سیستم سرمایش یا گرمایش مرکزی تامین می شود. این سیستم می تواند یک خنک کننده چیلر یا برج خنک کننده باشد و یا به منظور گرمایش از دیگ های بخار و بویلر استفاده گردد.
واحد های فن کویل در دو نوع می باشند : واحد های فن کویل دو لوله ای و واحد های فن کویل 4 لوله ای. مورد دو لوله ای شامل 1 لوله تغذیه جریان و یک لوله برگشت آن می باشند. بدین صورت که لوله تغذیه ، آب سرد یا گرم مورد نیاز ( بسته به فصل ) را به درون فن کویل هدایت می کند. مورد چهار لوله ای دارای 2 مسیر تغذیه است که اجازه تامین هردو مورد ( هم آب سرد و هم آب گرم ) را به فن کویل میسر می سازد چرا که در مجتمع های بزرگ گاها” به طور همزمان به هر دو مورد سرمایش و گرمایش نیاز است ( بدون توجه به فصل ).

دمپر کانالی
دریچه سقفی
شیر موتوری
شیر فن کویل
ترموستات
موتور های دمپر

کنترل دمای محیط چگونه صورت می پذیرد ؟

غالبا” سرعت فن در حال کار موجود در واحد فن کویل به منظور کنترل دمای محیط مورد استفاده قرار می گیرد. کنترل سرعت دور فن نیز می تواند توسط ترموستات صورت گیرد. بسته به نوع ترموستات و فن کویل ، ترموستات ها به شکل ترموستات دو وضعیتی ، ترموستات سه وضعیتی می باشند. این قابلیت هم در ترموستات دیجیتال اتاقی و هم برخی ترموستات آنالوگ مشاهده می شود.

موارد استفاده :

تماس با ما
در ساختمان های بلند و مجتمع های مسکونی بزرگ استفاده از فن کویل و یک سیستم سرمایش/گرمایش مرکزی مناسب ترین و به صرفه ترین گزینه است. از آنجایی که از واحد های فن کویل می توان در تمامی اتاق ها استفاده کرد و همچنین می توان آن ها را فعال یا غیرفعال کرد مناسب ترین عملکرد را در صرفه جویی و تهویه مطبوع دارا می باشند.
اگر این مقاله به نظرتان مفید بود، خوشحال خواهیم شد که با ذکر منبع آن را در شبکه های اجتماعی خودتان یا وب سایتتان قرار دهید.