چیلر چیست ؟

چیلر در اصل یک نوع مبدل حرارتی است که آب سرد مورد نیاز کویل هواساز یا فن کویل را تامین می کند. چیلر ها از منظر سیستم تبرید به دو دسته چیلر تراکمی تبخیری و چیلر جذبی تقسیم می شوند :

چیلر تراکمی تبخیری :

این دسته از چیلر ها متشکل از اواپراتور ، کندانسور ، کمپرسور ، شیر انبساط و تعدادی وسایلی کنترلر تشکیل شده اند. مایع مبرد در داخل پوسته اواپراتور که فشار آن کم تر از فشار جو است تبخیر شده و حرارت مورد نیاز خود ( حرارت نهان ) را از آب جاری در لوله ها گرفته که باعث سرد شدن آن می شود ( دقیقا” مانند یخچال ). مبرد که هم اینک به بخار خشک تبدیل شده از طریق لوله به کمپرسور رفته ، فشار و دمای آن افزایش می یابد و سپس به کندانسور ارسال می گردد. در کندانسور بخار داغ مبرد توسط آب جاری در لوله ها کم کم تقطیر شده و پس از عبور از شیر انبساط و کم شدن فشار بار دیگر به لوله اواپراتور فرستاده می شود.

همچنین آب سرد تهیه شده توسط چیلر به کویل دستگاه هواساز یا فن کویل ارسال شده و از آن جهت سرمایش استفاده می شود.

جهت خرید اجزاء سیستم های تهویه مطبوع و فن کویل مانند ترموستات فن کویل ، دریچه توزیع هوا ، شیر سه راهه موتوری و… می توانید همه اقلام فوق را با پایین ترین قیمت از نمایندگی هانیول خریداری نمایید.

چیلر جذبی :

چیلر جذبی متشکل از اواپراتور ، جذب کننده ، ژنراتور ، کندانسور ، مبدل حرارتی ، پمپ و وسایل جانبی دیگر که به منظور انتقال حرارت بخار مبرد در اواپراتور می شوند ، می باشد. بخار مبرد در اواپراتور توسط میاع جذب کننده ( لیتیم بروماید ) جذب شده و محلولی رقیق می سازد. این محلول توسط پمپ به مبدل حرارت ارسال گردیده و سبب افزایش دمای آن می شود؛ سپس به ژنراتور فرستاده شده و دما آن باز هم بالاتر می رود تا جایی که مایع مبرد موجود در محلول تبخیر و از محلول جدا می شود. بخار مبرد تولید شده در ژنراتور دوباره به کندانسور بازگشته ، در آنجا تقطیر می شود و به اواپراتور باز می گردد. در اواپراتور دوباره حرارت نهان تبخیر را از آب گرفته و سبب خنک شدن آن می شود و این پروسه دوباره و دوباهر تکرار می شود.

اما چگونه چیلر مورد نیاز خود را انتخاب کنیم ؟

انتخاب از روی کاتالوگ :

ظرفیت سرمایی چیلر بر حسب تن تبرید : این مقدار معمولا” با احتساب ضریب اطمینان 10% ناشی از افت قدرت چیلر در آینده ناشی از فرسودگی و .. به شکل زیر محاسبه می شود.

محاسبه ظرفیت سرمایی چیلر

دمای آب سرد خروجی چیلر : همان آب سردی است که به کویل هواساز یا فن کویل و غیره ارسال می گردد. دمای آب سرد خروجی چیلر معمولا” بین 40 تا 50 فارنهایت است.

دبی آب سرد خروجی چیلر : مقدار آب سردی که در کل سیستم جریان می یابد و از فرمول زیر می توان آن را محاسبه کرد :

دبی آب سرد خروجی چیلر

اختلاف دمای آب سرد ورودی و خروجی چیلر : اختلاف دمای آب سرد رفت و برگشت سیستم است که غالبا” 10 فارنهایت در نظر گرفته می شود.

دمای آب خروجی کندانسور : دمای خروجی آب خنک کننده کندانسور است که معمولا بین 85 تا 105 فارنهایت در نظر گرفته می شود همچنین اختلاف دمای آب ورودی و خروجی در کندانسور معمولا” 10 فارهایت است.

دمای تقطیر : منظور از آن دمای تقطیر مبرد درون کندانسور است که مقدار آن معمولا” بین 100 تا 125 فارنهایت در نظر گرفته می شود.

دبی آب خنک کننده کندانسور : معمولا” به ازای هر تن تبرید ظرفیت سرمایی چیلر، در حدود 3GPM آب جهت خنک کردن کندانسور در نظر گرفته می شود.

دبی آب خنک کننده کندانسور

اگر به دنبال خرید اجزاء سیستم تهویه مطبوع هستید توجهتان را به محصولات زیر جلب می کنیم: