پرشر سوئیچ

پرشر سوئیچ چیست ؟

پرشر سوئیچ یا کلید اتوماتیک تنظیم فشار نوعی کلید است که پس از دستیابی به فشار مشخص در ورودی، یک مدار الکتریکی را قطع می کند. این کلید ممکن است به گونه ای طراحی شود که در صورت دستیابی به یک فشار حداقل و همچنین یک فشار حداکثر ، عمل کند. پرشر سوئیچ ها غالبا” در صنعت دارای سیال پر فشار به منظور کنترل اتوماتیک سیستم مورد استفاده قرار می گیرند.

  • نوع دیگری از پرشر سوئیچ به منظور اندازه گیری فشار مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد مانند باز کردن اتوماتیک در هنگام ورود به یک مجتمع یا در دزدگیر های منازل که البته این مورد در حوزه فعالیت این شرکت قرار نمی گیرد.

نحوه عملکرد :

پرشر سوئیچ یا کلید تنظیم فشار ، به منظور احساس فشار از یک کپسول ، بلوز ، تیوب بردن ، دیافراگم یا پیستونی که در اثر دستیابی به فشار مشخص شده تغییر شکل داده یا جابجا شود ؛ تشکیل شده است. نتیجه نیز به شکل مستقیم یا توسط اهرم تقویت کننده به کنتاکت های سوئیچ اعمال می شود. از آنجایی که دستیابی به فشار مشخص شده ممکن است به شکل تدریجی و آهسته انجام گیرد در حالی که عملکرد سوئیچ باید به شکل سریع انجام باشد، از مکانیزم سوئیچ مینیاتوری اسنپ-اکشن ممکن است استفاده می شود.

تنظیم فشار می تواند به شکل جابجایی کنتاکت ها یا تنظیم فشار کششی فنر صورت گیرد. پرشر سوئیچ های صنعتی ( مانند پرشر سوئیچ هانیول ) غالبا” دارای نشانگری با مقایس مشخص شده هستند که فشار تنظیم شده را روی آن نشان می دهند.

نکته مهم در تمامی کلید های اتوماتیک مانند پرشرسوئیچ منطقه پسماند ، هیسترزیس ( hysteresis ) است. این منطقه در محدوده اطراف فشار ست شده قرار دارد و در آن محدوده ، تغییرات جزئی در مقدار فشار ، تاثیری روی سوئیچ ها نمی گذارد لذا از قطع و وصل مکرر کلید در اثر نوسانات کم ولی پر تعداد فشار در محدوده ست شده آن جلوگیری به عمل می آید. برخی از پرشر سوئیچ ها امکان تنظیم این اختلاف فشار را نیز به شما می دهند.

پرشر سوئیچ ممکن است به گونه ای تنظیم شود که به اختلاف فشار ورودی و خروجی بستگی داشته باشد. این سوئیچ ها معمولا” جایی که اختلاف فشار قابل توجهی وجود داشته باشد، کاربرد دارند. این سوئیچ ها تنها نسبت به اختلاف فشار عمل می کنند لذا به تغییر فشار معمول سیستم بستگی ندارند.

جریان کنتاکت های پرشر سوئیچ می توانند از چند دهم آمپر تا 15 آمپر متغیر باشند ( مقادیر کوچک جریان در سوئیچ های حساس مشاهده می شود ). غالبا” پرشر سوئیچ باعث عملکرد یک رله یا سایر دستگاه های کنترلی می شود، هرچند برخی نیز موتور های کوچک یا سیار بار ها را به شکل مستقیم کنترل می کنند.

نکته مهم : از آنجایی که بخش های داخلی پرشر سوئیچ به شکل مستقیم با سیال در ارتباط هستند، باید هم از لحاظ توانایی و هم طول عمر نسبت به سیستمی که درون آن قرار می گیرند، پیش از خرید محصول مورد ارزیابی قرار گیرند. به عنوان مثال دیافراگم لاستیکی معمولا” در سیستم های دارای آب مورد استفاده قرار می گیرد، اما در صورت استفاده برای سیستم های حاوی نفت و روغن به سرعت کارایی خود را از دست می دهد.

سوئیچ های مورد استفاده در محیط های خطرناک و امکان انفجار و دارای گاز های با قابلیت اشتعال دارای یک محفظه کنتاکت کلید برای جلوگیری از انفجار در صورت جرقه ناشی از قطع و وصل کلید می باشند. این محفظه ها ممکن است به شکل مقاوم در برابر نفوذ هوا ، خوردگی یا به شکل شناور باشند.

کاربرد :

پرشر سوئیچ پنوماتیک :

  • قطع و وصل پمپ آب چاه خانگی ، زمانی که آب از مخزن فشار تخلیه می شود.
  • قطع منبع برق کمپرسور گاز برقی ، هنگام دستیابی به فشار مشخص در مخزن
  • قطع کمپرسور گاز ، هنگامی که مکش امکان پذیر نباشد.
  • در کنترل شارژ باتری های درون سلولی
  • شلنگ های حاوی هوا که کلیدی را هنگام عبور وسیله نقلیه از روی آن فعال می کند. ( در اندازه گیری حجم وسیله عبوری ترافیک و ایستگاه های گاز و پمپ بنزین کاربرد دارد )

پرشر سوئیچ هیدورلیک :

  • پرشر سوئیچ های هیدرولیک معمولا” در مخازن روغن ماشین مورد استفاده قرار میگیرد تا به کاربر، کاهش سطح فشار آن را اطلاع دهد.

اگر قصد خرید محصول را دارید ،شرکت هانیول با سال ها تجربه و تخصص در خصوص فروش اقلام تهویه مطبوع و تاسیسات ساختمانی آمادگی ارائه مشاوره کامال” رایگان در خصوص خرید این محصول را دارا می باشد.

همچنین اگر مقاله فوق را مفید دانسته اید ، می توانید از آن در سایت ، وبلاگ یا شبکه های اجتماعی خود با ذکر منبع و به شکل رایگان استفاده نمایید. با تشکر